İnsan kötülüğe saparak doğayı da bozdu

Sanatçı Tuncer Erdem, Milliyet Gazetesi’nin Haldun Taner Öykü Ödülü’nü Kazandı

Ümran Avcı – Karikatür, şiir ve yazarlığı sanatçı kimliğinde toplayan bir isim Tuncer Erdem, bu yıl 35’incisini düzenlenen Haldun Taner Öykü Ödülü’nü “Kötü Tabiat, İyi Doğa” adlı kitabıyla kazandı. Seçici kurul, ödülünü Erdem’in öykülerde parça-bütün ilişkisine odaklanarak kurduğu felsefi ve şiirsel anlatımına layık gördü. Yazarın eserindeki öyküler, insanın kötülüğü ile doğanın saflığının çatışmasını güzel bir dille aktarıyor. “Güzel metinler bile onaramıyor bu kaçınılmaz çürümeyi” cümleleriyle özetlenen eser, insanın kötücül tabiatını doğaya düşman bir şekilde resmediyor.

■ Haldun Taner’in Edebiyatımızdaki Yeri ve Önemi

Haldun Taner, edebiyatımızın sağlam ve değerli bir köşe taşı olarak nitelendirilebilir. Oyunları, hikayeleri ve köşe yazılarıyla büyük bir iz bırakan Taner, duygulu ancak akılcı bir yazar olarak anılır. Eşi Demet Hanımın da belirttiği gibi, Taner’in metinlerinde müthiş bir gözlem ve hayal gücü bulunmaktadır.

■ Eğilimler ve İlham Kaynakları

Yazar Tuncer Erdem, metinlerinde ve çizimlerinde yalın bir anlatımı tercih etmektedir. Bu tutum, karikatür geçmişinden miras kalmış olabilir. Erdem, her unsuru bütüne katkı sağlayıp sağlamadığını değerlendirerek metinlerini oluşturur. Gündelik hayatta da az ve öz konuşmaya özen gösteren yazar, gereksiz detaylardan kaçınarak etkili ve derin metinler oluşturma yolunu benimsemiştir.

■ “Gidiş” ve “Dönüş” Öyküleri Arasındaki Bağlantı

Tuncer Erdem’in kitabındaki öyküler arasında bir bağlantı kurmak mümkündür. “Gidiş” ve “Dönüş” öyküleri, insanın kötü tabiatını ve doğanın saflığını vurgular. Öyküler arasındaki çatışma, insan ile doğa arasındaki zıtlığı yansıtır. “Dönüş” öyküsündeki genç delikanlının pişmanlıkla evine dönmesi, kötüden iyiye evrilme umudunu ortaya koymaktadır.

“Suçluların Fotoğraflarını Araştırdım”

Yazarın çizimlerinde özellikle insan portrelerindeki bakışlar oldukça etkileyicidir. Bu çizimlerde insanın kötü tabiatını yansıtmak adına suçluların fotoğraflarından ilham alınmıştır. Kadın ve erkek suçluların yüz ifadeleri, çizimlerde insanın iç dünyasının yansıtılmasında kullanılmıştır.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir